Vidéki csajok

Zaklatás, egyenjogúság, gyerekvállalás, üvegplafon - az átlátszós nők lázadása a macsó magyar diskurzus ellen. Mert tudjuk, hol van a helyünk.

Női egyenjogúság

“Igénylik azt, hogy erről beszéljenek” – hiánypótló útmutató jelent meg a szexuális felvilágosításhoz

A pornó káros hatásairól, a szexuális egyenlőtlenségekről, a szépségről és az abortuszról is ír Kardos Bogáta és Sudár Orsolya a Turn Me On – Kapcsolódj be! felvilágosító programhoz tartozó kézikönyvben.

“Magyarországon mindig is probléma volt az, hogy mindenki elégedetlen a szexuális felvilágosítással. Szerettünk volna egy hiánypótló dolgot csinálni, összefoglalni azt, ami eddig magyar nyelven hiányzott.”– mondja Kardos Bogáta.

Bogáta tíz éve foglalkozik gyerekekkel az informális oktatás szintjén, jelenleg Stockholmban tanul, és három éve, a Kapcsolódj Be kezdete óta dolgozik a projekten. Sudár Orsolya aktivizmussal foglalkozik, Budapesten csinálja a doktoriját, nők elleni erőszakról szokott workshopokat tartani, és a projektben egy éve csatlakozott Bogátahoz.

A Kapcsolódj be! részleteiről telefonon beszéltünk, mindketten lelkesen, vidáman meséltek a projekt részleteiről.

A Turn Me On – Kapcsolódj be! a Patriarchátust Ellenzők Társasága (Patent) több részes programja – a Patent egy civil szervezet, ami a nők elleni erőszak áldozatait segíti jogászok, szakértők és pszihológusok segítségével.

A projekt három éve három részre osztható. “Az első időszakban az oktatási tervünket terveztük meg a belső képzésünkhöz, miközben elkezdtünk iskolákba járni, és jelentkezőket keresni a belsős képzésre iskolákban és online.” – meséli Bogáta. Közben különböző internetes anyagokkal, vicces képekkel próbálták fiatalok számára is vonzóvá tenni az egyenlőséget.

Ennek a csoportnak a tagjai 16-17 éves diákok, akiket érdekel az aktivizmus, az emberi jogok, és érzékenyek a hatalmi egyenlőtlenségekre. “Örülök, hogy végigkísérhettük őket ebben a tanulási folyamatban, ahol egyre jobban kikristályosodnak számukra a patriarchátus működési mechanizmusai, a nőket hátrányosan érintő és elnyomó helyzetek, és a hatalmi különbségek eredete és rendszerszintű megnyilvánulásai.” – mondja Bogáta.

“Az ezt követő időszakban minden figyelmünket a belsős képzésre fordítottuk. Kéthetente találkoztunk a résztvevőkkel, és két tábort is szerveztünk számukra.” 

A könyv témáit beszélték át, zeneszámokat és Youtube-videókat kritizáltak együtt, és a csapatépítésre is koncentráltak. “Fantasztikus volt egyébként egy évig végigvinni a csoportot, és nagyon jó lenne, ha több lehetőség lenne akár iskolai osztályokkal is hosszú távú programokat kidolgozni.” – mondja Bogáta. Végül elkezdtek a fiatalok csoportjával a fiataloknak szóló anyagokon dolgozni, blogposztokat és videókat készítettek – a szakértők segítségével.

A harmadik időszak az háttérmunkálatoké volt: a videóvágás, honlapkészítés és a kézikönyv megírása egy évig tartott.

A toborzás után sok iskolába visszahívták őket, hogy szexuális felvilágosító foglalkozásokat tartsanak a diákoknak. Korábbi kutatásaikat és ismereteiket alátámasztották a gimnáziumokban szerzett tapasztalatok, ezek alapján adták ki a tanári kézikönyvüket júniusban. Júliusban pedig tanári képzést tartanak majd.

Valóban hiánypótló a könyv és a foglalkozás is: a tinédzserek szexualitása ha nem is tabutémának számít, a tananyagban biztosan nincsen benne.

A Kapcsolódj be! egyszerre informatív (ír a pornó hatásairól, a prostitúcióról, a genderekről és a fogamzásgátlásról is) és preventív: az erőszakos szexet, a szexuális visszaéléseket és a szexuális zaklatást igyekszik visszaszorítani. 

“Szembemegyünk azzal az elképzeléssel, hogy a szex egy izolált dolog, ami történik a gyerekekkel, és izolált az is, ahogy történik. A könyvnek a felépítése is ehhez idomul: megpróbálunk szembemenni azzal az elképzeléssel, hogy nincsen ráhatásunk a szexuális kultúrára, és hogy az megfoghatatlan absztrakt dolog.” – teszi hozzá Bogáta. A könyvben igyekeznek konkrétan megnevezni a hatásokat, amiket ők érzékelnek tinik és felnőttek között, az iskolákban és azokon kívül: a szépségideálok, a nemi sztereotípiák, a reklámok, és legfőképpen a pornó.

A könyv az előszó és a bevezetés után rávilágít a magyar oktatási rendszerben a felvilágosítás hiányára. Hat fejezetben taglalja az elméleti hátteret, itt esik szó a genderről, a pornóról, a nemi erőszakról, a prostitúcióról, a fogamzásgátlásról, a szépségkultuszról.

Ezt az elméleti részt követik a foglalkozástervek, ezek kisebb-nagyobb csoportokban arra “kényszerítik” a diákokat, hogy beszéljenek a nők és a férfiak társadalmi szerepéről, a pornóról és a BDSM-ről (kötözés-fegyelmezés, dominancia-alávetettség és szadizmus-mazochizmus), a nemi erőszakról, az egyenlőségen alapuló szexről, a fogamzásgátlásról, a szépségkultuszról – biztonságos, játékos környezetben, de komolyan.

“Az egész program lényege az, hogy a kamaszok egymás között kezdjenek erről beszélni, hogy közösségépítő funkciója legyen. Ehhez fontos az, hogy a tanároknak egy olyan eszköztárat adjunk a kezükbe, ami segít nekik, amikor ezekhez a témákhoz nyúlnak.” – mondja Orsolya.

Azt, hogy mennyire újdonságnak számít ilyen könyv Magyarországon, mutatja az is, hogy sok kifejezésnek még magyarra fordított változata sem létezik. “A könyv szempontjából az volt a legnehezebb, hogy az anyagok angol nyelven voltak, nehéz volt magyar nyelvű hivatkozásokat találni például. Még nincs erről elég lefordított tudás, bár a NANE a Patent és a Stop Férfierőszak is sok energiát fektet a fordításba. Az általuk lefordított könyvekkel tudtunk ajánlani.” – mesélte Orsolya.

Bogáta hozzátette, hogy a gyerekek az internet miatt leginkább az angol néven tanulják meg megnevezni a szexualitáshoz kapcsolatos kifejezéseket, a tanároknak és nekik is ehhez kell alkalmazkodniuk.

Felvilágosítás a gyakorlatban

A projekt munkatársai több budapesti gimnáziumba látogattak el, általában a 9. osztályosok, azaz 15 évesek közé.

“A gyerekeket viszonylag könnyű volt bevonni.” – mesélte Bogáta. “A szexuális felvilágosításnak sok elidegenítő része létezik. Nehéz valóban úgy bemenni, hogy nem kínos, sok önfejlesztés igényelt: sokat gyakoroltuk például azt, hogy ne halkuljunk el, amikor kimondunk egy olyan szót, amin a gyerekek nevetnek.”

“Ami fontos, hogy rögtön nekik adjuk a szót, közéjük megyünk, körbe ülünk. Próbáltunk beszélgetni velük, és nem úgy állni hozzá, hogy „Majd most mi elmondjuk hogy mi a szex, ti hallgassatok”. Azt próbáltuk elérni, hogy az vezesse a foglalkozást, és legyen a középpontban, ami a gyerekeket érdekli. Ez hasonló volt általában, látszik az, hogy a pornó mennyire nagy szerepet játszik az életükben. És látszik, hogy ők igénylik is azt, hogy erről beszéljenek.”

Mivel olyan iskolákban jártak csak, ahova meghívták őket, nem találkoztak ellenzéssel a tanárok részéről sem.

“Tény, hogy nagy a leterheltsége a tanároknak, és emiatt nem tudják kellő empátiával, nem púpként kezelni a felvilágosítást. Hogy a pornóipar és kultúra hogyan gyűrűzik be az osztályokban, az része annak, hogy milyen közösségi problémák merülnek fel, amikor szexuális zaklatás van egy osztályban, gyakran összefügg azokkal a gyakorlatokkal, amiket a kamaszok látnak online. Ezeket gyakran észreveszik a tanárok, de kis kapacitásuk van hozzá, hogy szóljanak, vagy tegyenek valamit.“ – mondja Orsolya.

Bogáta hozzáteszi, hogy velük általában azok a tanárok veszik fel a kapcsolatot, akik közel állnak a diákokhoz, és látják, milyen folyamatok játszódnak le közöttük. “Tőlük később pozitív visszajelzéseket kaptunk” – mondja.

A pornó és a szülők hatása

“A leghétköznapibb pornó is nagyon erőszakos, és egyértelműen épít a nemek közötti egyenlőtlenségre. Gyakorlatilag a tinik sokszor nők elleni erőszakot néznek végig. Nagyon szexualizált formában, amit elérnek a hangokkal és a látvánnyal, de alapvetően erőszak marad. A pornóipar marketingterve alapvetően abszolút úgy működik, mint minden fogyasztói nevelés, egyre több és durvább pornót akarnak az emberek.” – mondja Bogáta.

A lányok ráadásul különösen nagy veszélyben vannak emiatt, egy olyan egyenlőtlenség alakulhat ki, amiben egyértelműen a lányok járnak rosszul. “A fiúk számára egy nagyon erős teljesítményközpontúságot fogalmaz meg, a lányoknál pedig azt határozza meg, hogy mit kell eltűrniük, meghatározza a saját szexuális vágyaik kialakulását is azelőtt, hogy valóban elgondolkozhatnának róla. Azt is érdemes megjegyezni, hogy a pornóban nem használnak óvszert, ez a lányokra nézve sokkal nagyobb veszélyt jelent.” – teszi hozzá Bogáta.

Hogy ez miért nem volt ekkora probléma eddig, az előző generációk szexualitásában? “Egyre elterjedtebbek és fiatalabbak között is az okostelefonok és tabletek, a statisztikák szerint 8-9 évesen találkoznak a fiatalok pornóval, de láttam már 5 éves kezében is tabletet amin felugrik pornóoldal. Annyira jelen van mindenhol, hogy nem elkerülhető, ha nincs nagyon levédve az eszköz – amire a szülők általában nincsenek felkészülve.” – felelte nekem Orsolya.

Hozzáteszik, hogy a szülő nem is feltétlenül tudja 100%-ban megvédeni gyerekét, hiszen a videóklippek, a reklámok, de még az utcai plakátok is soft pornónak minősülhetnek manapság.

Fiúk – lányok

“A lányok fizikailag nagyobb veszélyben vannak a teherbeesés kockázata miatt, és nagyobb felelősség van a fiúkon is, amit sokszor nem is akarnak bevállalni – mert nem ezt tanulják a pornóból. De nem véletlen az sem, hogy a fogamzásgátlókkal is a lányokat célozzák meg.” – meséli Orsolya.

Bár a könyvnek lila a borítója, és a felvetett témák (abortusz, prostitució, szépség) miatt azt gondolná az ember, hogy főleg lányok számára íródott a kézikönyv, de ez nem így van.

“Nagy dilemma volt, hogy hogyan tudjuk megszólítani a fiúkat is. Nem az volt a cél, hogy csak lányok legyenek a diák-csapatunkban, de a fiúk lemorzsolódtak a készítők között.” – meséli Bogáta. “Ők kevésbé vállalnak szerepet. A lányokkal való foglalkozás azért jön vissza mindig kiemelten, mert ők sokszor nem tudják megfogalmazni a sérelmeket, igényeket, amik felmerülnek bennük. Ezért nagyon fontos beszélni az őket ért hatásokról, de nagyon szeretnénk, ha minél több fiú is érzékennyé válna.”

Orsolya kiemelte: “A fiúk sem úgy születnek, hogy erőszakosak, hogy erőszakot szeretnének valakin elkövetni.”

Az órákon és a könyvben is hangsúlyozták, hogy például a szépségkultúra, a fogamzásgátlás ugyanúgy érinti a fiúkat is, a mérgező férfiasság, azaz a macsóság látszatának megtartási kényszere kifejezetten veszélyes: kutatások a magas öngyilkossági ráták, és a fizikai erőszak okának tartják.

“Ezek a témák azért tűnnek “lányosnak”, mert a nőkkel azonosítják a szépséget, a fogamzásgátlást, a prostitúciót, míg ezekben nagy szerepe van a fiúknak – az utóbbit, amiről a kézikönyveben is írunk, például konkrétan a férfiak tartják fenn.” – mondja Orsolya.

“Egy ideális világban a férfiakat felháborítja a nők elleni erőszak, és kiállnak ellene, de a valóságban sokszor a lányokra hárul az önvédelem, az óvatosság felelőssége.”

Rendszeresen jelentkeznek majd az anyagokkal, amiket a diákcsoport tagjai készítenek, ezeket a Turn Me On blogon és a Youtube -csatornán lehet elérni.

Július 12-én tanárképzést rendeznek, erre a honlapon lehet (és érdemes is) jelentkezni. Azt, és a diákképzést is szeretnék ősszel folytatni – ezeket a honlapjukon lehet “megrendelni” iskolákba. Hosszú távon pedig a vidéki gimnáziumokat célozzák meg.

A könyvet most az internetről lehet ingyen letölteni, de a közeljövőben nyomtatott példányokat is gyártanak majd, főleg gimnáziumoknak, tanári- és diákhasználatra.

Rutai Lili

Címlapkép forrása: Kapcsolódj be! / Facebook

Megosztás