A leleplezések előtt a Fidesz is kedvelte a megbuktatott színidirektorokat – kultúrharc jön a szexbotrány után

marton_laszlo_0

 

A jobbos-nemzeti színházi közeg máris nagyobb befolyásért lobbizik a szexbotrányok tépázta budapesti teátrumoknál – értesültünk. Miközben alapvetően hamis a liberális fertő emlegetése: egyetlen emlegetett társulatot sem lehet a kormányzattal ellenségesnek mondani.

 

 

„Az önkormányzati szektorból régi partnerünk Hódmezővásárhely” – ezt Lőrinczy György, a Budapesti Operettszínház jelenlegi főigazgatója még a Pentaton Koncert- és Művészügynökség vezetőjeként nyilatkozta a Magyar Narancsnak 2013-ban. Internetes kereséssel valóban számos találat előugrik, miszerint az ügynökség szervezett rendezvényeket a Dél-alföldi városnak Lázár János polgármestersége alatt és azután is.

Színházi forrásaink erre a kapcsolatra hivatkozva mondják, hogy az Operett vezetése erős kormányzati védelem alatt állt egészen mostanáig. Lőrinczy egyébként a Nemzeti Kulturális Alap alelnöke is egyben. Az NKA elnöke Balog Zoltán emberminiszter, akinek tárcája az Operettszínház fenntartója.

Lőrinczy 2014-ig volt a Pentaton ügyvezetője, de a már idézett interjúból az is kiderül, hogy évtizedeken keresztül együttműködtek operettes elődével, Kerényi Miklós Gáborral. Lőrinczy 2014-es főigazgatói pályázatához például Kerényi mellékelt ajánlást.

Kerényit pár napja rúgta ki az Operett igazgatósága, miután Maros Ákos táncos névvel is vállalta, hogy évekkel ezelőtt, Maros 18 éves korában szexuális jellegű bántalmazás érte a volt igazgató, rendező részéről. Lőrinczy ugyanakkor a Fidelio szaklapnak nyilatkozva állítja, nem tudott Kerényi különös fegyelmezési szokásairól.

Az áldozatokat kutató, és a sztorikat összefogó író, Czapáry Veronika az Átlátszónak elmondta: jelenleg 12 sértettről tud. Valamennyien fiúk/férfiak egyébként.

Kérdésünkre, hogy várható-e valamiféle közös fellépés az áldozatok részéről, egyelőre nem kívánt beszámolni.

A sértettek és környezetük egyébként egyértelmű nyomásgyakorlási kísérletként értelmezték, fenyegetésként élték meg, hogy Kerényi az ATV-nek Szentpétervárról adott telefonos interjújában azt mondta, szeretne valamennyiükkel személyesen elbeszélgetni. Hogy ez nem feltétlenül paranoia a részükről, alátámaszthatja, hogy az esetet – akkor még nevek nélkül – először részletesen feldolgozó Indexet már megjelenés előtt ügyvédek fenyegették perekkel, ha bármit is írnak az esetről.

A sztorik egy része színházi berkekben régóta közszájon forog. A gát ugyanakkor kétségtelenül a tengeren túli szexbotrány nyomán, a vígszínházas Marton-üggyel tört át: a szintén volt igazgató-rendező Marton László minden titulusáról lemondott a botránysorozat hatására.

Kerényit – néhány közösségi médiás hozzászólást leszámítva – a jobbos publicista, Bayer Zsolt nevezte meg blogján napokkal azelőtt, hogy a professzionális média is elkezdte volna feldolgozni az esetet. Bayer magához képest visszafogottan kommentelt: „nem tartunk sehol. Csak kezdünk eliszonyodni ettől az egész belterjes, ki tudja milyen rémségeket rejtegető világtól. És csak azt kezdjük sejteni, hogy ehhez a világhoz a normális embereknek nem lehet semmi köze”.

Színházi bennfentesek ugyanakkor emlékeztetnek, a Bayerhez is köthető szellemi kör évek óta ácsingózik nagyobb budapesti befolyásért, illetve kifejezetten az Operett vezetéséért.

Úgy tudni, Lőrinczy (és így közvetve Kerényi) kormányzati támogatói, vagyis elsősorban Lázár és Balog miniszterek már 2014-ben is nehezen álltak ellent a konzervatív lobbinak. Forrásunk szerint a teátrum eredményességét nézve igazuk volt Lázáréknak. Az Operett ugyanis remekül működött, a nézők kedvelték a produkciókat, a musical-előadásokra tinédzser-rajongók is tódultak.

Márpedig erről a fiatal publikumról más színházak még álmodni sem mernek, ami még akkor is igaz, ha sokan fanyalognak az előadások művészi értékére.

Bajosan áll meg a liberális fertő vádja Marton László esetében is. A rendező a nem kifejezetten balos fészek Magyar Művészeti Akadémia tagja volt egészen a szexbotrányig, ekkor kérésére szünetelőbe tették a tagságát. Marton annyira megbecsült tag volt az MMA-n, hogy az akadémia portréfilmre is áldozott a személyéről – tudomásunk szerint a balhé kitörésekor épp a vége felé tartottak a filmes munkák.

Az MMA annyit közölt az Átlátszóval, hogy a portréfilm költsége bruttó 2,6 millió forint volt, de hogy mi lesz a mű sorsa a történtek után, arra nem válaszoltak.

Kapcsolódó cikkeink

„Mosolygás csevegés aztán spermás kávé” – kipróbáltuk, mit ajánl a nőknek a puncs.hu sugarbaby-társkeresőoldal

#Metoo: Felszínes kampány nem elég, az áldozatoknak segítséget is kell nyújtani

A múltat nem tudjuk megváltoztatni, csak a jövőt – #wetogether

#Metoo – Ez a szar így akkor nem fog megjelenni, azt tudod?

Gólyatábori balhéknak falazott Lattmann Tamás, most vakkomondorosan védekezik

Rádi Antónia

 

tetszett_a_cikk3